Σάββατο, 7 Ιουλίου 2018

Οι ποιητικοί κύκλοι της Βασιλικής Κοντογιάννη



Οι «Κύκλοι» της Βασιλικής Κοντογιάννη, είναι η πρώτη ποιητική της συλλογή. Κυκλοφόρησε το 2016 από τις «Εκδόσεις Γκοβόστη» και είναι αφιερωμένη «Στον Γ. Σεφέρη για την αγάπη του». Το εξαίρετο εξώφυλλο σχεδίασε ο Νίκος Καμπασελέ.

Στις 64 σελίδες του βιβλίου (διαστάσεων 14χ21), ανακαλύπτουμε τη διαυγή και καθάρια ποιητική φλέβα της κυρίας Κοντογιάννη, η οποία, ως έμπειρη καθηγήτρια νεοελληνικής λογοτεχνίας, έχει διαβάσει και μελετήσει την ελληνική ποίηση και τη λογοτεχνία γενικότερα. Στο δημοσιευμένο αυτό ποιητικό της βήμα, επιλέγει κυρίως τον ελεύθερο στίχο για να εκφράσει τις ιδέες, τις σκέψεις, τις ανησυχίες και τα συναισθήματά της. Το ποιητικό έργο χωρίζεται σε τέσσερις θεματικές ενότητες: Νερά – Σώμα – Μητέρα – Ποίηση. Στην πρώτη ενότητα υπάρχει και ένα ποίημα («Θεός ποταμός») αφιερωμένο στο συγγραφέα και μεταφραστή, Γιώργο Χειμωνά που ανάδυσε το σιωπηλό όνειρο σφηνωμένο βαθιά στον πυρήνα…

Ας αφήσουμε, όμως, την ποίηση της Βασιλικής Κοντογιάννη να μιλήσει, επιλέγοντας το ποίημα «ΟΙ ΚΟΡΜΟΙ» (σ.25) που ξεχωρίσαμε:

Οι γυναίκες που έχουν αγαπηθεί
δέχονται να γεράσουν.
Οι γυναίκες που έχουμε αγαπηθεί
δεχόμαστε να γεράσουμε;
Το φρικτόν γήρασμα της μορφής
σκεφτόταν ο Αλεξανδρινός γέρος.
Πρωτέας που αρνείται τη μεταμόρφωση;

Συνείδηση του σώματος
Περιεκτικού γύρω από το κέντρο
Καμπυλότητες λειτουργικές
Κάθεται στέρεο μεσ’  στο μυαλό.
Έχω μάθει ν’ ακούω τις φωνές του;

Τι δείχνουν τα βαριά σεβάσμια ελαιόδεντρα;
Ο αγώνας του κορμού τους;

Από το οπισθόφυλλο:
Μια ποιητική συλλογή σε τέσσερις ενότητες, με πολλές ενδιάμεσες κυκλικές συνδέσεις.
Γιατί τα νερά στην πρώτη ενότητα; Άγνωστο, και σε μένα την ίδια υποθέτω. Ίσως επειδή ώρες πολλές της παιδικής ηλικίας κοιτούσα τα νερά να κατεβαίνουν το ρέμα της βρυσούλας, στο χωριό. Η έλξη του νερού.
Το σώμα επέβαλε την παρουσία του στα ποιήματα. Δοκίμασα ν’ ακούσω τη φωνή.
Μητέρα, η μητέρα που είχα και η μητέρα που έγινα, είναι μάλλον δύο όψεις του ίδιου προσώπου.
Και η ποίηση; Ερώτημα που μένει σχεδόν αναπάντητο. Πώς συναρμόζει το σώμα, τη φωνή, με τη δύναμη του νερού και τη γένεση; Η μυστηριακή φύση της ποίησης.

Σύντομο Βιογραφικό Σημείωμα
Η Βασιλική Κοντογιάννη γεννήθηκε στην Αθήνα (1953), όπου και μεγάλωσε. Σπούδασε φιλολογία στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας. Έπειτα, για να κάνει πιο προχωρημένες σπουδές νεοελληνικής φιλολογίας, έζησε αρκετά χρόνια στο Παρίσι. Εκεί άρχισε να εργάζεται στην εκπαίδευση, διδάσκοντας γλώσσα, λογοτεχνία και πολιτισμό στο Νεοελληνικό Ινστιτούτο του Πανεπιστημίου της Σορβόννης. Από το 1993 εργάζεται στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και ζει στην Αλεξανδρούπολη. Είναι καθηγήτρια νεοελληνικής λογοτεχνίας του Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης (Κομοτηνή). Έχει δημοσιεύσει φιλολογικές μελέτες, λίγες μεταφράσεις και μία διασκευή ενός αφρικανικού μύθου. Η ποιητική συλλογή «Κύκλοι» είναι το πρώτο της ποιητικό βιβλίο. Είναι παντρεμένη και έχει τέσσερα παιδιά.

Για περισσότερα βιβλία των «Εκδόσεων Γκοβόστη» εδώ & εδώ!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

"Νότες Λογοτεχνίας"

Πολιτιστικό ιστολόγιο (από το 2009) και ραδιοφωνική εκπομπή με τίτλο "Να μείνουν μόνο τα τραγούδια" (από το 1998), με συνεντεύξεις, απόψεις, ιδέες και θέσεις γύρω από τη Μουσική, το Ελληνικό Τραγούδι, το Θέατρο, το Βιβλίο, τον Κινηματογράφο, τα Εικαστικά, τη Φωτογραφία, το Ραδιόφωνο, τη Θράκη. Μπορείτε να στέλνετε υλικό για παρουσιάσεις (LP, CD, βιβλία -παλιά & καινούργια-, περιοδικά, προσκλήσεις εκδηλώσεων) και να στηρίξετε ποικιλοτρόπως την προσπάθειά μας, επικοινωνώντας μαζί μας: theodosisv@gmail.com

Επιτρέπεται η χρήση και η αναδημοσίευση των άρθρων και των φωτογραφιών, με σαφή αναφορά της πηγής σε ενεργό σύνδεσμο. Υπεύθυνος - Διαχειριστής: Θεοδόσιος Π. Βαφειάδης. Στις βιβλιοκριτικές συνεργάζεται η αριστούχος απόφοιτη Ελληνικής Φιλολογίας του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης, Αθηνά Ντίνου.