Παρασκευή 26 Οκτωβρίου 2018

Ο Κώστας Βάρναλης στις Εκδόσεις Αρχείο


Τι είδα εις την Ρωσσίαν των Σοβιέτ

Ένα ενθουσιώδες πορτρέτο της κομμουνιστικής Ρωσίας του 1934, ενδιαφέρον και για τους γνώστες, αλλά και για όσους, σήμερα ακόμα, δεν γνωρίζουν την πρακτική εφαρμογή του κομμουνισμού στην κοινωνία. Οι εντυπώσεις που κατέγραψε ο Κώστας Βάρναλης στην εφημερίδα Ελεύθερος Άνθρωπος, μεταφέρουν συνοπτικά όλη την πορεία του κομμουνιστικού οράματος της εποχής. Γραμμένες πριν από τις μεγάλες εκκαθαρίσεις του Στάλιν, από έναν λογοτέχνη που τον χαρακτήριζε η χαρά για τη ζωή, αναδίνουν απόλυτα τον κομμουνιστικό οπτιμισμό.

Παιδεία, εκκλησία, έρωτας, πορνεία, άθληση, εργασία, κατοικία, υγεία, κοινωνική πρόνοια, τέχνη, λογοτεχνία, όλα διαμορφώθηκαν ανάλογα. Οι ανταποκρίσεις του από το Πρώτο Συνέδριο Σοβιετικών Συγγραφέων -με αφορμή το οποίο επισκέφτηκε ο Βάρναλης την ΕΣΣΔ- αποτελούν την σύνοψη των αρχών του σοσιαλιστικού ρεαλισμού.

Ο στρατευμένος λόγος του έρχεται σε αντίθεση με την ελαφράδα που έχουν τα Γράμματα από το Παρίσι (Εκδόσεις Αρχείο, 2013), προδίδει άλλο χιούμορ και άλλου τύπου χαρά για τη ζωή, αλλά διατηρεί τα βασικά του χαρακτηριστικά: ορμή, διάθεση για ζωή, ανάγκη επικοινωνίας με τον συνάνθρωπο, αγάπη, καλή προαίρεση, πίστη και θαυμασμό για το καινούργιο. Η έκδοση περιλαμβάνει πλούσιο αρχειακό φωτογραφικό υλικό.
306 σελίδες / 13,5x20,5cm / ISBN 978-618-80935-5-3


Γράμματα από το Παρίσι

Το 1926 ο Βάρναλης επισκέφτηκε τη Γαλλία ως ανταποκριτής μιας εφημερίδας που δεν υπάρχει πια (Πρόοδος των Αθηνών). Σε μια στήλη που ονομαζόταν "Γράμματα από το Παρίσι" ή "Παρισινά Γράμματα", κατέγραψε τις εντυπώσεις του, όχι μόνο από το Παρίσι, αλλά και από διάφορα άλλα μέρη της χώρας. Είναι οι πρώτες ανταποκρίσεις που έγραψε από κει -άρθρα ευχάριστα, ανάλαφρα, ενδιαφέροντα για όλους, γραμμένα με κέφι και σοβαρότητα, με την ευγενική ειρωνεία και το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον ποιητή.

Με την έκδοση αυτή, τα Γράμματα δημοσιεύονται για πρώτη φορά σε βιβλίο. Συνοδεύονται από εφτά άρθρα περί αισθητικής, που γράφτηκαν την ίδια περίοδο, τα περισσότερα στο Παρίσι. Η έκδοση διαθέτει ένα εξαιρετικά προσεγμένο χρονολόγιο και έχει το χαρακτηριστικό ότι περιλαμβάνει αρχειακές ή ανέκδοτες φωτογραφίες του ποιητή από τα χρόνια της Γαλλίας, δύο σκίτσα φίλων του καλλιτεχνών και πρωτότυπη εικονογράφηση, βασισμένη στις φωτογραφίες που συνόδευαν τότε τα άρθρα της Προόδου.
166 σελίδες / 13,5x20,5cm / ISBN 978-618-80935-1-5



Οι «Εκδόσεις Αρχείο» επιθυμούν να βγάλουν από τα συρτάρια και να αναδείξουν στο ευρύτερο κοινό  -και όχι μόνο στους ερευνητές-  αρχειακό υλικό προερχόμενο από οικογενειακά ή ιδιωτικά αρχεία κάθε θεματολογίας και μορφής (αφηγήσεις, ημερολόγια, απομνημονεύματα, φωτογραφίες, αλληλογραφίες, ντοκουμέντα, σχέδια, κ.ά.), αλλά και αθησαύριστα ή ανέκδοτα κείμενα λογοτεχνών του παρελθόντος.
Στο πλαίσιο αυτό, έχουν εκδώσει τέσσερα έως τώρα βιβλία του μεγάλου Έλληνα λογοτέχνη Κώστα Βάρναλη (1884-1974, 1959: Βραβείο Λένιν): Γράμματα από το Παρίσι (2013), Τι είδα εις την Ρωσσίαν των Σοβιέτ (2014) και τα χρονογραφήματα Τα Αττικά (2016) & Τα Αστυνομικά (2017).

Τη φιλολογική επιμέλεια έχει αναλάβει ο συγγραφέας και μεταφραστής Νίκος Σαραντάκος (Παλαιό Φάληρο, 1959), ο οποίος υπογράφει τους ενδιαφέροντες και κατατοπιστικούς προλόγους. Περισσότερα για τον επιμελητή, εδώ.

Υπεύθυνοι των εκδόσεων, είναι η Ηρώ Διαμαντούρου και ο Νίκος Αλπαντάκης

Η Ηρώ Διαμαντούρου (Αθήνα, 1965) έχει κάνει σπουδές στη φιλολογία και τη μουσική. Έχει εργαστεί περιστασιακά ως μεταφράστρια μουσικολογικών, κυρίως, κειμένων (εκδόσεις Γιαλλελής, Δεληθανάσης, Άμμος, Αλεξάνδρεια, κ.ά.). Από το 1996 μέχρι το 2010 συνεργάστηκε με την ΕΡΤ (μουσική επιμέλεια σε ντοκιμαντέρ οικολογικής και βιογραφικής θεματολογίας όπως «Εντροπία», «Φωτόσφαιρα», «Δρόμοι», κ.ά.). Έχει εκδώσει δύο μυθιστορήματα στις εκδόσεις Αλεξάνδρεια: Η Μαγική Συγχορδία και Το Ωδείο και έχει γράψει τον θεατρικό μονόλογο Μια νύχτα χωρίς τον Σάντσο – Οι τελευταίοι λόγοι του Δον Κιχώτη πάνω στον σταυρό του (2013), που παίχτηκε για πρώτη φορά στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης τον Οκτώβριο του 2013. Έχει συνθέσει την πρωτότυπη μουσική της μεγάλου μήκους ταινίας-ντοκιμαντέρ Επιστροφή στη Μήλο (Ηρωνικός, 2008). Κατά τα έτη 2001-2007 μαθήτευσε κοντά στον Γιώργο Ρόρρη (ζωγραφική). Μαζί με τον Νίκο Αλπαντάκη διευθύνουν την εταιρεία Ηρωνικός Ε.Π.Ε., η οποία ξεκίνησε ως εταιρεία παραγωγής ντοκιμαντέρ και εξελίχθηκε στις Εκδόσεις Αρχείο.

Ο Νίκος Αλπαντάκης (Αθήνα, 1971), πτυχιούχος Ηλεκτρονικός, από το 1994 εργάστηκε ως μοντέρ βίντεο και φιλμ. Έχει σκηνοθετήσει και μοντάρει την σειρά πορτραίτων “Δρόμοι” (ΕΡΤ, 160 επεισόδια, 2002-2010), έχει κάνει μοντάζ στην εκπομπή “Μηχανή του χρόνου” (ΕΡΤ, 2011-2014) και έχει σκηνοθετήσει, μοντάρει και κάνει κάμερα σε όλες τις παραγωγές της ΗΡΩΝΙΚΟΣ.
Για περισσότερα βιβλία των «Εκδόσεων Αρχείο» (Μιμνέρμου 5, 10674, Αθήνα, τηλέφωνο: 2107211187, info@archeiobooks.gr) εδώ και εδώ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

"Νότες Λογοτεχνίας"

Πολιτιστικό ιστολόγιο (από το 2009) και ραδιοφωνική εκπομπή (από το 1999) με συνεντεύξεις, αφιερώματα, ρεπορτάζ, απόψεις, ιδέες και θέσεις γύρω από το Βιβλίο, τη Μουσική και το Ελληνικό Τραγούδι, το Θέατρο και τον Κινηματογράφο, τα Εικαστικά και τη Φωτογραφία, τη Θράκη...

Για αποστολές βιβλίων, περιοδικών, μουσικών έργων (LP-CD), καθώς επίσης και για προτάσεις, ιδέες, παρατηρήσεις, επικοινωνήστε μαζί μας: theodosisv@gmail.com

Το blog δεν έχει κερδοσκοπικό χαρακτήρα. Δημοσιεύονται άρθρα πολιτιστικού και κοινωνικού περιεχομένου και οι κάθε είδους διαφημίσεις απαγορεύονται.

Επιτρέπεται η χρήση και η αναδημοσίευση των άρθρων και των φωτογραφιών, με σαφή αναφορά της πηγής σε ενεργό σύνδεσμο. Υπεύθυνος - Διαχειριστής: Θεοδόσιος Π. Βαφειάδης.