Έψαχνα πάντα να βρω μαθητές που να διαθέτουν μεράκι, φωνή, αλλά και γνώσεις βυζαντινής μουσικής. Και αυτό διότι η παραδοσιακή μουσική και κυρίως τα τραγούδια της Ανατολικής Θράκης έχουν μεγάλη συγγένεια με τη βυζαντινή μουσική. Λίγο σπάνιο βέβαια αυτοί που ασχολούνται με το παραδοσιακό τραγούδι να ξέρουν και από βυζαντινή μουσική. Η Νεκταρία είναι μια τέτοια σπάνια και ακριβή περίπτωση. Ήρθε στη ζωή μας σαν ¨Δώρο Θεού¨ και όλα αυτά τα στοιχεία (μεράκι, όρεξη για δουλειά και μελέτη, καλή φωνή και σπουδές -γνώση βυζαντινής μουσικής) τα βρήκα στη Νεκταρία, γι’ αυτό και συνεργαζόμαστε επτά χρόνια τώρα. Όσο είμαστε γεροί και δυνατοί θα κάνουμε κι’ άλλα πράγματα μαζί.
Είναι από πρόβες που έκανα μόνος μου, με μια κιθάρα, στο σπίτι μου. Κάποιες διασκευές, κάποια τραγούδια που θα δισκογραφούσα… αρκετά από αυτά τα κομμάτια είναι αξιόλογα πιστεύω και υπάρχει μια σκέψη να κυκλοφορήσουν σε ένα cd το οποίο θα συνοδεύει αυτό το βιβλίο που έχει επιμεληθεί η Νεκταρία και ήταν να κυκλοφορήσει φέτος, αλλά λόγω της γενικότερης οικονομικής κρίσης αντιμετωπίσαμε κάποια προβλήματα και έτσι θα κυκλοφορήσει λίγο αργότερα.
Αυτό είναι αλήθεια… παλαιότερα δεν το έλεγα σχεδόν ποτέ. Υπάρχουν κάποια τραγούδια στα οποία έκανα μικροδιορθώσεις και διασκευές, ως προς τη μουσική, με απόλυτο σεβασμό πάντα. Υπάρχουν τραγούδια όπου έχω γράψει τη μουσική πάνω σε στίχους παραδοσιακούς. Και κάποια άλλα τραγούδια που είναι στίχοι και μουσική δική μου. Νέα τραγούδια με παραδοσιακό χρώμα και ύφος. Όταν κάποιος έχει μια πορεία 62 χρόνων στο παραδοσιακό τραγούδι, όπως εγώ, έχει την εμπειρία και τη γνώση να το κάνει αυτό. Ήθελα να αφήσω και εγώ κάτι, μιας και η παράδοση είναι μια αλυσίδα.
Ναι, είμαι αισιόδοξος! Περισσότερο από κάθε άλλη φορά. Αυτό το λέω διότι τα τελευταία 15-20 χρόνια αφυπνίστηκε και η Πολιτεία. Όπως ξέρεις έχουν ιδρύσει μουσικά σχολεία σε όλες σχεδόν τις μεγάλες πόλεις της Ελλάδας, στα οποία δίνεται η ευκαιρία στα παιδιά που έχουν ταλέντο να πάνε εκεί και να το καλλιεργήσουν, να το αναπτύξουν. Στον τελευταίο διαγωνισμό που έγινε την άνοιξη με μαθητές απ' όλα τα μουσικά σχολεία της χώρας (δημόσια και ιδιωτικά) συμμετείχαν πάνω από 32.000 παιδιά και τα περισσότερα από αυτά τα παιδιά διαγωνίζονταν στην παραδοσιακή μουσική. Μαθαίνουν παραδοσιακά όργανα, συμμετέχουν σε χορωδίες (παραδοσιακές, βυζαντινές) και χορευτικά συγκροτήματα.
Θα έπρεπε ήδη να είχε γίνει στην Αλεξανδρούπολη ένα μουσικό σχολείο, γιατί αυτή η πόλη είναι η πύλη μεταξύ Ανατολής και Δύσης. Ελπίζω κάποτε να γίνει. Ο νομάρχης Νικόλας Ζαμπουνίδης μου έλεγε πως έχει βάλει στην άκρη ένα κονδύλι για το θέμα αυτό. Πιστεύω πως πρέπει να βάλουν μπρος οι τοπικές αρχές, σε συνεργασία με την κεντρική εξουσία, αν και είμαστε σε μια άσχημη οικονομική περίοδο…
Παραμένω όμως αισιόδοξος, μάλιστα ο νομάρχης μου είπε πως θα δώσει το όνομά μου σ’ αυτό το σχολείο. Ελπίζω όσο ζω να το δω!
Είναι το λιγότερο που θα μπορούσε να κάνει για εσάς κ. Χρόνη! Για τους 72 απλήρωτους -εδώ και τέσσερις μήνες- της Κ.Ε.Π.Α.Δ.Α. γνωρίζετε πιστεύω…
Φυσικά και γνωρίζω, παρακολουθώ τις εξελίξεις και φοβάμαι πως πάνε για κλείσιμο όλες αυτές οι μικρές κοιτίδες πολιτισμού της Αλεξανδρούπολης. Και εγώ εξάλλου, όπως γνωρίζεις Θεοδόση, ανήκω στους 72! Το «Εργαστήρι Παραδοσιακής Μουσικής» ιδρύθηκε το 1994/1995 από εμένα και τον αείμνηστο Δήμαρχο Αλεξανδρούπολης Ηλία Ευαγγελίδη, ένα σπουδαίο άνθρωπο που πέθανε νέος και είχε πολλά οράματα. Αλλά η μοίρα είχε άλλα γι’ αυτόν.
Σημείωμα του Χρόνη Αηδονίδη στο ένθετο του cd:
Ευχαριστώ τον Θεό που με αξίωσε, για μία ακόμη φορά, να ηχογραφήσω βυζαντινούς εκκλησιαστικούς ύμνους, ένα όνειρο που είχα από μικρό παιδί, απ’ όταν μάθαινα βυζαντινή μουσική κοντά στον ιερέα πατέρα μου. Το δημοτικό τραγούδι βέβαια που υπηρέτησα όλα αυτά τα -πενήντα και πλέον- χρόνια δεν είναι παρά η «δίδυμη αδελφή» της βυζαντινής μουσικής. Ως δίδυμες αδελφές αυτές οι δύο τέχνες έχουν σίγουρα πολλές ομοιότητες αλλά και κάποιες διαφορές. Η ουσία όμως είναι ότι είναι παιδιά της ίδιας μάνας: της ελληνικής μουσικής μας. Φροντίδα και μέλημά μου, όλα αυτά τα χρόνια, ήταν να βάλω κι εγώ ένα λιθαράκι στην προσπάθεια διάσωσης και διάδοσης στις επόμενες γενιές αυτού του μουσικού θησαυρού. Γι’ αυτό χαίρομαι από καρδιάς που συνοδοιπόρος μου, και σε αυτό το έργο, είναι η Νεκταρία Καραντζή. Η σκέψη ότι η εκλεκτή μου μαθήτρια και πλέον συνεργάτιδα συνεχίζει το δικό μου έργο στην αλυσίδα της μακραίωνης ελληνικής μουσικής παράδοσης, με αναπαύει.
Ο διπλός αυτός δίσκος περιέχει επιλογές βυζαντινών εκκλησιαστικών μελών σε ανάμικτη σειρά, κυρίως από τα ψαλλόμενα της Μεγάλης Εβδομάδας αλλά όχι μόνο, όπως και έναν πολύ γνωστό λαϊκό θρήνο της Μ. Παρασκευής. Έχουμε επίσης για μια ακόμη φορά, τη χαρά να μας συνοδεύει ο Πρωτοψάλτης, καθηγητής Βυζαντινής Μουσικής, φιλόλογος και θεολόγος Δημήτρης Βερύκιος, τον οποίο από καρδιάς ευχαριστώ για την πολύτιμη υποστήριξη και βοήθειά του.
Ευχαριστώ τέλος την εταιρεία και ιδιαίτερα τον παραγωγό μας Ηλία Μπενέτο, για την αμέριστη συμπαράστασή τους και την τόλμη τους να εκδίδουν, χωρίς ενδοιασμούς, σε αυτούς τους «εμπορικούς» καιρούς, τέτοιες μουσικές «αντιεμπορικές», πάντα όμως διαχρονικές και πολύτιμες και πάνω απ' όλα ακραιφνώς ελληνικές. Ευχαριστώ κι εσάς όλους, που κρατάτε στα χέρια σας αυτό το άλμπουμ, για την αγάπη σας.
Αριστούχος με διάκριση από τη Σχολή Βυζαντινής Μουσικής της Ιεράς Μητρόπολης Πειραιώς, είναι ψάλτρια από τα 9 της χρόνια σε διάφορους ναούς, μεταξύ των οποίων ο Ι.Ν. Αγ. Παρασκευής Μαλακάσας, το Ι.Η. Μεταμόρφωσης του Σωτήρος στο Μήλεσι Ωρωπού (γνωστό ως μοναστήρι του Γέροντα Πορφυρίου) και ο Ι.Ν. Παναγίας "Ρόδον το Αμάραντον" στην Καλλίπολη Πειραιά, στον οποίο ψάλλει έως σήμερα. Στη βυζαντινή μουσική μαθήτευσε κυρίως κοντά στον πρωτοψάλτη και καθηγητή Β.Μ., φιλόλογο-θεολόγο κ. Δημήτρη Βερύκιο.
Από το 2004, συνεργάζεται, σε συναυλίες και δισκογραφία, με τον μεγάλο δάσκαλο της δημοτικής μας παράδοσης Χρόνη Αηδονίδη, στον οποίο μαθήτευσε στο παραδοσιακό τραγούδι Θράκης, Μ. Ασίας και Μακεδονίας.
Έχει παρακολουθήσει μαθήματα φωνητικής με τον Θάνο Πετράκη και την Ντίνα Γουδιώτη και ιδιαίτερα μαθήματα πιάνου και δυτικής μουσικής.
Το "Άφραστον θαύμα" είναι ένα ακόμα διπλό cd μας, με τον Χρόνη Αηδονίδη, που περιέχει βυζαντινούς εκκλησιαστικούς ύμνους. Ο δάσκαλός μου, μου έκανε την τιμή να ηχογραφήσω πλάι του, βυζαντινή μουσική ήδη σε τρία άλμπουμ, από το 2004. Αυτό είναι το τρίτο στη σειρά.
Ο Χρόνης Αηδονίδης, ως γνωστόν, πέραν από ερμηνευτής και δάσκαλος της παράδοσής μας, έχει και εξαίρετες γνώσεις βυζαντινής μουσικής αφού σπούδασε τόσο πλάι στον ιερέα πατέρα του όσο και στον Θεόδωρο Χατζηθεοδώρου και μάλιστα είχε χρηματίσει για ένα διάστημα και ως πρωτοψάλτης σε εκκλησία των Βριλησσίων. Εγώ πάλι από παιδί σπούδασα βυζαντινή μουσική, ψάλλω επίσης από παιδί στο αναλόγιο και είχα ήδη ηχογραφήσει βυζαντινούς εκκλησιαστικούς ύμνους, πριν γνωρίσω τον Χρόνη Αηδονίδη, σε εκδόσεις του Ιερού Ησυχαστηρίου Μεταμόρφωσης του Σωτήρος, όπου έψαλλα πλάι στον μακαριστό Γέροντα Πορφύριο. Οπότε, όταν γνώρισα τον κ. Αηδονίδη, σκεφτήκαμε ότι ήταν μια πολύ καλή ευκαιρία να ηχογραφήσουμε βυζαντινούς εκκλησιαστικούς ύμνους, κάτι που ήταν άλλωστε μέχρι τότε ανεκπλήρωτο όνειρό του.
Ειδικά το "Άφραστον θαύμα" περιέχει ύμνους κυρίως της Μ. Εβδομάδας και όχι μόνο, αφού έχουμε περιλάβει σε αυτό και ψαλμούς του Δαβίδ, κρατήματα (δηλαδή τεριρέμ) κ.ά.
Πρέπει όμως να σημειώσω και μία ακόμα ευτυχή συγκυρία. Τόσο σε αυτό το άλμπουμ όσο και στα δύο προηγούμενα. με βυζαντινούς ύμνους, είχαμε τη χαρά και τιμή να μας βοηθήσει και να συμμετέχει και ο δάσκαλός μου στη βυζαντινή μουσική, ο κ. Δημήτρης Βερύκιος, ο οποίος είναι πρωτοψάλτης στον Ι.Ν. Κοιμήσεως της Θεοτόκου (Παναγίτσα Π. Φαλήρου), φιλόλογος και θεολόγος
και υπήρξε για μεγάλο διάστημα διευθυντής στη Σχολή Βυζαντινής Μουσικής της Ι. Μητρόπολης Πειραιά, όπου και φοίτησα.
Είναι σπουδαία εμπειρία να δημιουργείς κάτι πλάι στους δασκάλους σου και με την υποστήριξή τους! Είναι από μόνο του μάθημα, ευθύνη, μα και μεγάλη χαρά και τιμή.
Οι δισκογραφικές εταιρείες, ως επί το πλείστον, ούτε έδειχναν ούτε δείχνουν ενδιαφέρον, παρά μόνο αν πλάι στον τίτλο "βυζαντινοί ύμνοι" υπάρχει ένα "χτυπητό" όνομα. Δυστυχώς, το κυνήγι της αγοράς σε κάνει να κρίνεις με βάση το "πόσο" και όχι με βάση το "τι". Δυστυχώς επίσης, στην κοινωνία μας σήμερα έχουμε μάθει να θεωρούμε, στην καλύτερη περίπτωση, "περιττή πολυτέλεια" οποιαδήποτε ιστορική αναφορά. Δεν ξέρουμε βασικά πράγματα για την ιστορία μας, πόσο μάλλον για την ιστορία της μουσικής μας. Οπότε πώς να εξηγήσεις ότι η βυζαντινή μουσική είναι, αν μη τι άλλο, μια πύλη επικοινωνίας μας με την αρχέγονη μουσική μας και τι αξία μπορεί να έχει αυτό για το σήμερα.
Υπάρχουν μόνο μεμονωμένες προσπάθειες και εξαιρέσεις. Από τους παραγωγούς μια εξαίρεση είναι και ο Ηλίας Μπενέτος, που είναι και ο παραγωγός του δίσκου αυτού, ο οποίος υποστήριξε εξ αρχής αυτήν την ιδέα, χωρίς ενδοιασμό και με την αισθητική που ταιριάζει σε αυτό το είδος μουσικής. Από τους καλλιτέχνες επίσης και τους δημιουργούς, προς τιμήν τους, είναι αρκετοί αυτοί που έχουν αναγνωρίσει έμπρακτα την αξία της βυζαντινής μουσικής. Για παράδειγμα ο ίδιος ο Μίκης Θεοδωράκης έχει συχνά αναφερθεί στην επιρροή του από τη βυζαντινή μουσική για τα έργα του. Το ίδιο και ο Χρήστος Λεοντής, ο Σταύρος Ξαρχάκος και πολλοί άλλοι. Δεν είναι τυχαίο. Η βυζαντινή μουσική είναι μια ανεξάντλητη πηγή πλούτου, που αν την είχαμε αξιοποιήσει όπως της αξίζει, τα πράγματα θα ήταν τελείως διαφορετικά για τη μουσική μας εν γένει και κυρίως για την αισθητική μας περί μουσικής.
Παράλληλα με το βιβλίο όμως, δουλεύουμε πάνω σε έναν καινούργιο δίσκο μου με παραδοσιακά τραγούδια. Θα είναι ο πρώτος προσωπικός μου δίσκος, με την καλλιτεχνική επιμέλεια του Χρόνη Αηδονίδη. Και βέβαια στα σχέδιά του περιλαμβάνεται και η δισκογραφική έκδοση σειράς ανέκδοτων έως τώρα παλαιών ηχογραφημάτων.
Αυτή η γενναιοδωρία του άλλωστε είναι το πιο σπουδαίο, για μένα, χαρακτηριστικό του, ως δασκάλου, κι αυτό αποδεικνύουν και τα λόγια του. Ξέρω ότι δεν υπάρχει συνέχεια του Χρόνη Αηδονίδη. Η φωνή και η προσφορά του είναι μοναδική και αναντικατάστατη. Αυτό που υπόσχομαι όμως να κάνω, σεβόμενη τη γενναιοδωρία του στο πρόσωπό μου, είναι να συνεχίσω την πορεία που ο ίδιος μου έχει δείξει και με έχει διδάξει. Δηλαδή να ασχοληθώ με την παραδοσιακή μουσική από την ίδια σκοπιά που ασχολείται εκείνος όλα αυτά τα χρόνια, συνδυάζοντάς τη με τη λαογραφία, όχι επαγγελματικά αλλά με ερασιτεχνική αγάπη και μεράκι και με προσοχή και σεβασμό.
Δε θα ήθελα να ασχοληθώ με άλλο είδος, όχι μόνο γιατί δεν έχω την επιθυμία αλλά γιατί κάτι τέτοιο θα ήταν σα να αθετώ την υπόσχεσή μου προς τον δάσκαλό μου. Αλλά επίσης δε νομίζω ότι κάνω για άλλο είδος. Εξάλλου, το να μένεις πιστός στο δρόμο που επέλεξες, όσο δύσκολος κι αν είναι κι όσες σειρήνες κι αν ακούς γύρω σου, είναι συνταγή ευτυχίας...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου