Οι "Αλληλένδετες Βιογραφίες" είναι ένα εκδοτικό έργο που αποτελείται από πέντε ''πλούσιες'' μυθιστορηματικές βιογραφίες, που αφορούν προσωπικότητες οι οποίες σημάδεψαν με την παρουσία τους, το πρώτο μισό του 20ού αιώνα στην Ελλάδα. Ο πρώτος τόμος της σειράς είναι η αναθεωρημένη και συμπληρωμένη δεύτερη έκδοση της βιογραφίας της συγγραφέως Πηνελόπης Δέλτα (1874-1941) με τίτλο "Πρέπει ο θάνατός μας να ωφελήσει σε κάτι, ειδεμή είναι άχρηστος" (2015, 576 σελίδες). Ο δεύτερος τόμος είναι η αναθεωρημένη και συμπληρωμένη επίσης, βιογραφία του Μακεδονομάχου Παύλου Μελά (1870-1904) με τίτλο "Έμεινα εκεί εκτελών το προς την πατρίδα καθήκον" (2015, 512 σελίδες). Και με τις δύο αυτές προσωπικότητες είχε ασχοληθεί και στο παρελθόν η συγγραφέας-ερευνήτρια Μίτση Πικραμένου, αλλά το έργο της ολοκληρώθηκε με τις συγκεκριμένες εκδόσεις που κυκλοφόρησε ο εκδοτικός οίκος "Πικραμένος" της Πάτρας.
Στη συνέχεια καταπιάστηκε με τη βιογραφία του πολιτικού Ίωνος Δραγούμη (1878-1920) στην οποία έδωσε τον τίτλο "Δεν έκαμα στη ζωή ό,τι ήθελα, μα τόσο μπόρεσα" (2013 η πρώτη έκδοση και 2017 η δεύτερη συμπληρωμένη και ανανεωμένη έκδοση των 624 σελίδων). Το τελευταίο πρόσωπο που έχει βιογραφήσει -βασισμένη στο ερευνητικό έργο του αντιστράτηγου και δικηγόρου Νίκου Νικολαΐδη- είναι η Γαλλίδα Λουίζα Ριανκούρ, μια άγνωστη, στους περισσότερους, μορφή της εποχής, που έζησε στην Ελλάδα και προσέφερε ποικιλοτρόπως, τις τέσσερις πρώτες δεκαετίες του προηγούμενου αιώνα. Το "Πεθαίνουμε εκεί που αγαπάμε" των 512 σελίδων κυκλοφόρησε το 2015. Το κεφάλαιο "Αλληλένδετες Βιογραφίες" κλείνει -για την ώρα τουλάχιστον- με την πολυσήμαντη εργογραφία της συγγραφέως του "Τρελαντώνη", του "Μάγκα", του "Παραμυθιού χωρίς όνομα" και των "Μυστικών του βάλτου". Τίτλος; "Ό,τι και να κάνεις, ό,τι και να κάνω, οι ψυχές μας είναι ένα" (2016, 544 σελίδες).
Και στα πέντε αυτά βιβλία, τα εξώφυλλα ανέλαβε ο Μιχάλης Σιγάλας, ενώ τις διορθώσεις και την επιμέλεια των κειμένων έφερε εις πέρας η Κατερίνα Τσιούμα. Κοπιαστική εργασία φαντάζομαι, αν αναλογιστεί κάνεις πως μιλάμε για πέντε τόμους άνω των 500 σελίδων ο καθένας!
Μπορεί τα βιβλία αυτά να εκδόθηκαν σε μικρό χρονικό διάστημα, αλλά είναι σίγουρο πως η συγγραφέας έκανε μια πολύχρονη και πολυεπίπεδη έρευνα σε αρχεία και βιβλιοθήκες, για να φτάσει στο σημείο να καταθέσει αυτές τις εργασίες, στις οποίες συμπλέκεται η πραγματική ιστορία με τον μύθο. Διαβάζοντάς τα, παρακολουθούμε αφώτιστα στοιχεία της ζωής και της δράσης των ηρώων, του Παύλου Μελά, της Πηνελόπης Δέλτα, του Ίωνα Δραγούμη και της Λουίζας Ριανκούρ. Οι ιστορίες τους αναδεικνύονται στο λογοτεχνικό κείμενο μέσα από την πρωτοπρόσωπη αφήγηση των χαρακτήρων. Παράλληλα, όμως, αποκαλύπτονται, η διαπλοκή των χαρακτήρων και οι σχέσεις τους με τα τεκταινόμενα μιας εποχής εν πολλοίς αθησαύριστης, ως προς τις πραγματικές συνθήκες.
Φρονώ πως είναι αρκετά δύσκολο να γράψει κανείς "Βιογραφία" για τα συγκεκριμένα πρόσωπα, ειδικά για τις περιπτώσεις του Παύλου Μελά και της Λουίζας Ριανκούρ, για τους οποίους δεν γνωρίζουμε πολλές λεπτομέρειες για το έργο και κυρίως για τη ζωή τους. Εκεί πιστεύω πως εισχωρεί το λυτρωτικό στοιχείο του μύθου για να ξεκλειδώσει κάποια κομμάτια και να ενώσει το παζλ των προσωπικοτήτων, φτιάχνοντας το πολύ δύσκολο -και επικίνδυνο ορισμένες φορές- είδος της "μυθιστορηματικής βιογραφίας".
Πρόκειται ασφαλώς για τέσσερις αινιγματικές και εμβληματικές προσωπικότητες, με τις οποίες η συγγραφέας καταπιάνεται με αγάπη - αυτό το αίσθημα διακατέχει τα βιβλία της, μέσα από τα οποία αναβιώνει και το ταραγμένο κλίμα εκείνης της εποχής. Πέρα όμως από τις τέσσερις αυτές βιογραφίες, αξίζει τον κόπο να σταθεί κανείς και στο τελευταίο έργο της σειράς, στην εργογραφία της Πηνελόπης Δέλτα.
Εδώ η Μίτση Πικραμένου καταθέτει τα αποτελέσματα μιας επίπονης και εκτεταμένης μελέτης αρχείων και πρωτογενών πηγών, απευθυνόμενη στο ευρύ κοινό και όχι μόνο σε ένα ειδικό κοινό (φιλόλογοι, ειδικοί μελετητές λογοτεχνίας, κ.λπ.). Όπως και στις βιογραφίες, έτσι και εδώ, η Πηνελόπη Δέλτα παρουσιάζει και βιογραφεί το έργο της!
Επιτρέψτε μου ένα μικρό δείγμα γραφής από την βιογραφία του Ίωνα Δραγούμη (σελ.: 346-347), ο οποίος υπηρέτησε ως Πρόξενος στην Αλεξανδρούπολη, Δεδέαγατς τότε!
[...] Έφυγα για το Δεδέαγατς στις 5 Σεπτεμβρίου του 1905 [...]. Έφθασα στον προορισμό μου δέκα ημέρες αργότερα μετά από ένα μακρύ ταξίδι που μου έδωσε την ευκαιρία να αντικρίσω ξανά τη βόρεια Ελλάδα, ακόμα και το Άγιο Όρος είδα από μακριά. Η χαρά μου ήταν μεγάλη, βρισκόμουνα ξανά στην ταλαιπωρημένη και βασανισμένη τουρκοκρατούμενη περιοχή [...]. Αγαπούσα πάντοτε με πάθος την Πηνελόπη Δέλτα αλλά πάλευα να ιεραρχήσω τα πράγματα. Έπρεπε να βάλω στην άκρη το συναίσθημα και να παλέψω για τον ιερό σκοπό μου. Αυτός ήταν ο αρχικός και μόνιμος στόχος μου, τον ήξερε η αγαπημένη και συμφωνούσε. Το δέσιμό μας δεν υπήρξε ποτέ σωματικό, πάντοτε ήταν πνευματικό και η ιδέα της απελευθέρωσης της πατρίδας ξεπερνούσε και για τους δυο μας οποιαδήποτε άλλη επιδίωξη.
Βρισκόμουνα στη Θράκη, στο Δεδέαγατς και ακολουθούσα με συνέπεια τις δημοσιοϋπαλληλικές υποχρεώσεις μου. Φρόντιζα την εξυπηρέτηση των αιτημάτων των πολιτών και την εύρυθμη λειτουργία του προξενείου. Τον πρώτο καιρό πεταγόμουν και στον Πύργο, που ήταν υπό την εποπτεία μου. Το Υπουργείο Εξωτερικών είχε βρει στο πρόσωπό μου τον άνθρωπο που δεν έλεγε όχι σε ό,τι κι αν του ζητούσαν. Προσπαθούσα ακατάπαυστα να διαποτίζω τους συμπατριώτες μου με την αδιαμφισβήτητη βεβαιώτητα ότι είχαν ελληνική καταγωγή και ότι είχαν κάθε δικαίωμα να ζουν την καθημερινότητά τους χωρίς φόβο [...].
Η Μίτση Σκ. Πικραμένου γεννήθηκε και κατοικεί στην Αθήνα. Σπούδασε γαλλική φιλολογία και κατόπιν βιβλιοθηκονομία. Πήρε το διδακτορικό της από το Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Εργάστηκε ως ερευνήτρια στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών. Παράλληλα, της ανατέθηκαν συγκεκριμένες εργασίες από διάφορους φορείς (Βουλή των Ελλήνων, Μουσείο Μπενάκη, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Εταιρεία Κερκυραϊκών Σπουδών, Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο) ή και ιδιώτες.
Η εργογραφία της Μίτσης Σκ. Πικραμένου περιλαμβάνει περισσότερες από 6.000 σελίδες σε μονογραφίες και έργα υποδομής (ευρετήρια, βιβλιογραφίες, έντυπους καταλόγους βιβλιοθηκών, έκδοση γαλλικών επιστολών του Ιωάννη Καποδίστρια, μετάφραση έργου του Jean Savant, μελέτες για τον Θανάση Πετσάλη-Διομήδη, το «Γλυκυσματοποιείον» του Σπυρίδωνος Παυλίδη, κ.ά.)
Από το 2011 στράφηκε στη λογοτεχνική γραφή με ιστορικά μυθιστoρήματα ή μυθιστορηματικές βιογραφίες και διατηρώντας πάντοτε το φιλέρευνο και φιλομαθές ενδιαφέρον της για τα ζητήματα και τις προσωπικότητες που καταπιάνεται. Απευθυνόμενο στο ευρύ κοινό, χωρίς πλέον αυστηρό επιστημονικό χαρακτήρα, αλλά ως αποτέλεσμα εκτεταμένης και εργώδους μελέτης αρχείων και πρωτογενών πηγών, προέκυψε προοδευτικά το πολύτομο εκδοτικό της εγχείρημα «Αλληλένδετες Βιογραφίες».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου