Σάββατο 26 Νοεμβρίου 2011

Λευτέρης Χαψιάδης - Ο Εβρίτης λαϊκός στιχουργός


Εδώ η εφ' όλης της ύλης συνέντευξη του Λευτέρη Χαψιάδη στο Θεοδόση Βαφειάδη.

Ο Λευτέρης Χαψιάδης γεννήθηκε στις 23 Οκτωβρίου 1953 στις Φέρες του Έβρου και όταν ήταν δύο ετών εγκαταστάθηκε με την οικογένειά του στα Κοίλα, κοντά στις Φέρες, όπου και έζησαν ως το 1964. Έζησε τα εφηβικά και νεανικά του χρόνια στην Αλεξανδρούπολη και πέρασε στη Βιολογική Σχολή της Πάτρας. Δεν ολοκλήρωσε όμως ποτέ τις σπουδές του και από βιολόγος, επέλεξε να γίνει ρεμπετολόγος! Αγάπησε το ρεμπέτικο τραγούδι, το μελέτησε από νωρίς και άρχισε να γράφει τα πρώτα του τραγούδια στις αρχές της δεκαετίας του 1980.


Ένας από τους καλύτερους λαϊκούς στιχουργούς, συνεργάστηκε κυρίως με το μουσικό και συνθέτη Χρήστο Νικολόπουλο, με τον οποίο έγραψαν πολλά τραγούδια, αλλά και με άλλους δημιουργούς του ελληνικού τραγουδιού, όπως: Τάκης Σούκας, Θόδωρος Δερβενιώτης, Στέλιος Βαμβακάρης, Τάκης Μουσαφίρης, Θανάσης Πολυκανδριώτης, Θόδωρος Καμπουρίδης, Νίκος Καρανικόλας, Νίκος Ιγνατιάδης, Στέλιος Φωτιάδης, Γιώργος Κόρος κ.ά.


Τραγούδια που ερμήνευσαν μεγάλες φωνές, όπως: Στέλιος Καζαντζίδης, Μανώλης Αγγελόπουλος, Στράτος Διονυσίου, Μιχάλης Μενιδιάτης, Γιώτα Λύδια, Ρίτα Σακελλαρίου, Μανώλης Μητσιάς, Δημήτρης Μητροπάνος, Γιώργος Μαργαρίτης, Γιώργος Νταλάρας, Γιάννης Πάριος, Χάρις Αλεξίου, Ελένη Βιτάλη, Γλυκερία, Μαριώ, Κατερίνα Στανίση, Πασχάλης Τερζής, Δήμητρα Γαλάνη, Κώστας Μακεδόνας, Γιώργος Μαρίνος, Διονύσης Θεοδόσης κ.ά. 


Παρακάτω ένα σύντομο αυτοβιογραφικό σημείωμα του Λευτέρη Χαψιάδη:

Είμαι στιχουργός πεντακοσίων πενήντα τραγουδιών και συγγραφέας τριών βιβλίων.
Γεννήθηκα στις Φέρες του νομού Έβρου τον Οκτώβρη του 1953.
Οι γονείς μου ποντιακής καταγωγής και οι δύο. Ο πατέρας μου από τα Σούρμενα του Πόντου και η μητέρα μου από τη Σαμψούντα.
Μεγάλωσα στα Κοίλα των Φερών, μέσα σε μια ευτυχισμένη οικογένεια και ήμουν το μικρότερο παιδί μετά τις δυο αδερφές μου, που με λάτρευαν. Στα δώδεκά μου, ήρθαμε στην Αλεξανδρούπολη, όπου και τελείωσα το Γυμνάσιο. Η αγάπη μου για το τραγούδι ήρθε από πολύ νωρίς στη ζωή μου, αλλά στη Αλεξανδρούπολη ανακάλυψα το πικαπ και τους δίσκους βινυλίου.


Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος είναι ο άνθρωπος που με μάγεψε. Η ζωή μου καθορίστηκε κυριολεκτικά από τους στίχους του και η αγάπη μου γι’ αυτόν με τράβηξε προς την Αθήνα.
Ως φοιτητής στη Βιολογική σχολή του πανεπιστημίου Πάτρας, ασχολήθηκα με τη μελέτη του ρεμπέτικου τραγουδιού και ευτύχησα να γνωρίσω τους περισσότερους εκπροσώπους του. Θεωρώ τον εαυτό μου τυχερό που βρέθηκα σε μια γενιά, που συνάντησε τόσους σημαντικούς ανθρώπους. 
Πρόλαβα και είδα τον Τσιτσάνη ζωντανό και το Μίκη Θεοδωράκη με το Μάνο Χατζιδάκι να οδηγούν το τραγούδι στον ουρανό. 
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος όμως, ήταν για μένα ο δημιουργός του Σύμπαντος.
Ως στιχουργός στο τραγούδι μπήκα εντελώς τυχαία το 1983. Μπήκα να κάνω μία βόλτα στο μακρύ δρόμο του λαϊκού τραγουδιού.
Τραγούδια μου τραγούδησαν οι πιο πολλοί Έλληνες τραγουδιστές.
















Το αγαπημένο μου τραγούδι, απ’ όλα αυτά που έγραψε ο Λευτέρης Χαψιάδης, είναι αυτό που ερμήνευσε ο αείμνηστος Διονύσης Θεοδόσης, το «Έτσι σ’ αγάπησα» σε μουσική Χρήστου Νικολόπουλου, από το δίσκο «Τραγούδια για τους φίλους μου» (1986/87). Δεύτερη φωνή κάνει η Δήμητρα Γαλάνη.

Έτσι σ' αγάπησα
σαν όνειρο γλυκό που δεν τελειώνει
κι όταν στα χέρια μου σφιχτά σε κράτησα
είδα καινούργια εποχή να ξημερώνει
έτσι σ' αγάπησα έτσι σ' αγάπησα

Έτσι σ' αγάπησα κι όμως με πρόδωσες

και ζω συνέχεια με μια απορία
αν ήσουν όνειρο μέσα στα όνειρα
κι ένα ταξίδι μου στη φαντασία

Έτσι σ' αγάπησα

σαν να 'σουνα πουλάκι μες στο χιόνι
με το φιλί μου το γλυκό σ' ανάστησα
είδα τον κόσμο ξαφνικά να μεγαλώνει
έτσι σ' αγάπησα έτσι σ' αγάπησα

Έτσι σ' αγάπησα κι όμως με πρόδωσες

και ζω συνέχεια με μια απορία
αν ήσουν όνειρο μέσα στα όνειρα
κι ένα ταξίδι μου στη φαντασία




Δεν υπάρχουν σχόλια:

"Νότες Λογοτεχνίας"

Πολιτιστικό ιστολόγιο (από το 2009) και ραδιοφωνική εκπομπή (από το 1999) με συνεντεύξεις, αφιερώματα, ρεπορτάζ, απόψεις, ιδέες και θέσεις γύρω από το Βιβλίο, τη Μουσική και το Ελληνικό Τραγούδι, το Θέατρο και τον Κινηματογράφο, τα Εικαστικά και τη Φωτογραφία, τη Θράκη...

Για αποστολές βιβλίων, περιοδικών, μουσικών έργων (LP-CD), καθώς επίσης και για προτάσεις, ιδέες, παρατηρήσεις, επικοινωνήστε μαζί μας: theodosisv@gmail.com

Το blog δεν έχει κερδοσκοπικό χαρακτήρα. Δημοσιεύονται άρθρα πολιτιστικού και κοινωνικού περιεχομένου και οι κάθε είδους διαφημίσεις απαγορεύονται.

Επιτρέπεται η χρήση και η αναδημοσίευση των άρθρων και των φωτογραφιών, με σαφή αναφορά της πηγής σε ενεργό σύνδεσμο. Υπεύθυνος - Διαχειριστής: Θεοδόσιος Π. Βαφειάδης.