Πέμπτη 1 Μαρτίου 2018

Γαλάζια πεύκα τρέχουν στο μυαλό μου

"Γαλάζια πεύκα" για τον Θανάση (παστέλ και γκουάς, 30Χ10 cm), έργο του εξαίρετου τραγουδοποιού-ζωγράφου και δικηγόρου, Βασίλη Νικολαΐδη.

Ταξιδευτές μιας ατέλειωτης εκδρομής στο ελληνικό τραγούδι. Θανάσης Γκαϊφύλλιας και Μαρίζα Κωχ. Φωτογραφία του στιχουργού και εκδότη, Αντώνη Παπαϊωάννου, από την πρόσφατη εμφάνιση του τραγουδοποιού στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, 06/02/18. 

(1975)

Γαλάζια πεύκα τρέχουν  στο μυαλό μου 
σε τούτη την αξέχαστη εκδρομή, 
τα σύνεργα σκουριάσαν στο γυλιό μου, 
βαρέθηκα να είμαι στη γραμμή. 
Στη γραμμή σαν στρατιώτες που πηγαίνουν 
στον άλλο κόσμο, που γυρνούν και δεν πεθαίνουν. 

Γυναίκες μαύρες κι είναι τρομαγμένες, 
τσιγκέλι ο κόσμος δίχως ουρανό. 
Στραγγίζει το κορμί μου στους μπαξέδες, 
με γδέρνουν σαν μοσχάρι και πονώ. 
Δεν είμαι εδώ γι' αυτούς που με ζητάνε 
είναι κλειστό το μαγαζί και δεν πουλάμε. 

Αράζουν οι χωριάτες στα βαγόνια 
και τρώνε το κασέρι με ψωμί, 
στα μάτια τους τα τρομαγμένα χρόνια, 
χάρτινα χρόνια, χάρτινη ζωή. 
Δεν είμαι εγώ αυτός που κυνηγάτε 
λάθος η πόρτα και ο αριθμός μη με ρωτάτε. 

Πικρός αέρας μέσα στη ζωή μου 
παραμονεύει ο θάνατος κρυφά 
μη μου χαλάς αυτή την εκδρομή μου 
μη με γυρίζεις πίσω στα στενά. 
Αυτά που θέλω να σου πω δεν τα θυμάσαι 
κλείνεις τα μάτια, μα το ξέρω δεν κοιμάσαι. 

(2009)

Εκδρομή. Το αγαπημένο αυτό τραγούδι, έγραψε ο Μάνος Ελευθερίου και ο Θανάσης Γκαϊφύλλιας, ο οποίος και το ερμήνευσε μαζί με τη Μαρίζα Κωχ, στο δίσκο "Η Ατέλειωτη Εκδρομή" (1975). Για τη γνωριμία και συνεργασία Γκαϊφύλλια-Ελευθερίου, μπορείτε να διαβάσετε εδώ και τη μεγάλη, εφ' όλης της ύλης συνέντευξη, που κάναμε με το Θανάση Γκαϊφύλλια (2009-2010) τη διαβάζετε εδώ

Για τη συμμετοχή της Μαρίζας Κωχ (Από την "Ιστορία μιας ηχογράφησης" του Θανάση Παπακώστα - Περιοδικό Μουσικοί Ορίζοντες, τεύχος Νο 17, Απρίλιος 2011): Η δεύτερη πλευρά του δίσκου ξεκινά με την «Εκδρομή», το τραγούδι που έδωσε το όνομά του σε όλη τη δουλειά. Καταλυτική είναι η συμμετοχή της Μαρίζας Κωχ, η οποία μοιράζεται τους στίχους της «Εκδρομής» με τον Θανάση. Όπως υπογραμμίζει ο Γκαϊφύλλιας: "Στην ερμηνεία της αυτή, καταφέρνει θαυμάσια να είναι ταυτόχρονα, λυρική και οργισμένη". 

Ένα χρόνο αργότερα, ο Θανάσης θ' ανταποδώσει στη Μαρίζα, με τη συμμετοχή του στο δίσκο "Παναγιά μου - Παναγιά μου" όπου θα συμμετάσχει στον "Τρελό" του Κώστα Βάρναλη, που ακούμε εδώ.

Ας ακούσουμε όμως το αιώνιο αυτό τραγούδι και σε κάποιες άλλες εκδοχές.

2011

1998

2016

Δεν υπάρχουν σχόλια:

"Νότες Λογοτεχνίας"

Πολιτιστικό ιστολόγιο (από το 2009) και ραδιοφωνική εκπομπή (από το 1999) με συνεντεύξεις, αφιερώματα, ρεπορτάζ, απόψεις, ιδέες και θέσεις γύρω από το Βιβλίο, τη Μουσική και το Ελληνικό Τραγούδι, το Θέατρο και τον Κινηματογράφο, τα Εικαστικά και τη Φωτογραφία, τη Θράκη...

Για αποστολές βιβλίων, περιοδικών, μουσικών έργων (LP-CD), καθώς επίσης και για προτάσεις, ιδέες, παρατηρήσεις, επικοινωνήστε μαζί μας: theodosisv@gmail.com

Το blog δεν έχει κερδοσκοπικό χαρακτήρα. Δημοσιεύονται άρθρα πολιτιστικού και κοινωνικού περιεχομένου και οι κάθε είδους διαφημίσεις απαγορεύονται.

Επιτρέπεται η χρήση και η αναδημοσίευση των άρθρων και των φωτογραφιών, με σαφή αναφορά της πηγής σε ενεργό σύνδεσμο. Υπεύθυνος - Διαχειριστής: Θεοδόσιος Π. Βαφειάδης.