Σάββατο, 23 Νοεμβρίου 2019

Το WOODSTOCK και ο μύθος του


Κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Επίκεντρο της Θεσσαλονίκης ένα εξαίρετο βιβλίο για την ιστορία, το μύθο και τους πρωταγωνιστές του Γούντστοκ (1969) και για την επιρροή που άσκησε γενικώς, αλλά και ειδικώς στη χώρα μας. Το βιβλίο εκκινεί με ένα κείμενο του τραγουδοποιού Διονύση Σαββόπουλου, ο οποίος θυμάται την προβολή της ταινίας του Μάικλ Γουάντλι (1970-71) στην Αθήνα και θεωρεί πως το Γούντστοκ υπήρξε μια μικρή Αναγέννηση και ένας χείμαρρος. 

Στη συνέχεια, καταθέτει την προσωπική του μαρτυρία και ο εκδότης Πέτρος Παπασαραντόπουλος ως μαθητής Γυμνασίου στην Καλαμάτα των αρχών του 1971, αλλά και ο Νίκος Θεοδωράκης σχετικά με τον ενθουσιασμό των νέων της εποχής για την ταινία και για το κόψιμο σκηνών από τη χουντική λογοκρισία. Ενδιαφέρουσα είναι η συνέντευξη που παραχώρησε στον Κ. Δ. Μπλιάτκα, η Eva Varelas, εθελόντρια κατά της φτώχειας, ελληνικής καταγωγής, μια από τις τυχερές κοπέλες του 1969 που βρέθηκε στο Γούντστοκ το μαγικό τριήμερο.

Οι συγγραφείς του βιβλίου, ο γνωστός δημοσιογράφος της ΕΡΤ3, Κώστας Μπλιάτκας και ο πτυχιούχος χημικός μηχανικός του Α.Π.Θ. Στέφανος Σακελλαρίδης -μέγας συλλέκτης βιβλίων, δίσκων και πληροφοριών για το φεστιβάλ- έκαναν το πρώτο ίσως ελληνικό βιβλίο για το Woodstock, με αφορμή την πεντηκοστή επέτειο. Ένας φόρος τιμής για όσους συμμετείχαν, αλλά και για όσους επηρεάστηκαν από το θρυλικό φεστιβάλ ειρήνης, αγάπης και μουσικής. 

Οπισθόφυλλο:
Τότε που το ροκ ήταν επικίνδυνο… 

Τον Αύγουστο του 1969, 400.000 νέοι άνθρωποι μαζεύτηκαν σε ένα λασπωμένο χωράφι στην πολιτεία της Νέας Υόρκης, σ’ ένα φεστιβάλ για την Ειρήνη, την Αγάπη και τη Μουσική, που άλλαξε την πορεία του ροκ και έμεινε μέχρι τις μέρες μας ανεξίτηλο σύμβολο του ιδεαλισμού της δεκαετίας του εξήντα. 

Οι Σαντάνα, η Τζάνις Τζόπλιν, ο Τζίμι Χέντριξ, η Τζόαν Μπαέζ, o Τζο Κόκερ, ο Ρίτσι Χέιβενς και πολλοί άλλοι ήταν οι πρωταγωνιστές αυτής της απογείωσης. 

Πώς μπορείς όμως να κατανοήσεις και να εξηγήσεις τον μύθο του Γούντστοκ, όταν δεν ήσουν εκεί; Σε αυτό το ερώτημα προσπαθούν να δώσουν απάντηση οι συγγραφείς αυτού του βιβλίου, παιδιά ακόμα το 1969, αλλά ήδη γεμάτοι περιέργεια για τους καινούργιους ήχους και τρόπους ζωής που έρχονταν από την Ευρώπη και την Αμερική.

Παράλληλα με τη σύνδεση που επιδιώκουν με το γενικότερο μουσικό και πολιτικοκοινωνικό πλαίσιο της εποχής, επιχειρείται μια εξερεύνηση της επίδρασης που είχε ο απόηχος του φεστιβάλ (όταν έφτασε το ντοκιμαντέρ και οι ζωντανές ηχογραφήσεις) και στην Ελλάδα των αρχών του ’70 πάνω στα μουσικά και πολιτικά πράγματα, αλλά και στον τρόπο ζωής. 

Το βιβλίο προσφέρει στους φίλους της μουσικής, για πρώτη φορά στην ελληνική γλώσσα, ένα ολοκληρωμένο χρονικό του φεστιβάλ, καλύπτοντας μία προς μία όλες τις συμμετοχές με τη σειρά που πραγματοποιήθηκαν, με σχόλια, φωτογραφίες, πληροφορίες για τους καλλιτέχνες και πλήρη κατάλογο των κομματιών που ακούστηκαν. Το βιβλίο αυτό τελικά είναι προϊόν μιας ουτοπικής νοσταλγίας δύο δωδεκάχρονων του 1969 για εκείνο το καλοκαίρι, που ο άνθρωπος πάτησε στο φεγγάρι και το ροκ ήταν ακόμα επικίνδυνο, δείχνοντας απατηλά πως μπορεί να κληρονομήσει τον κόσμο… 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

"Νότες Λογοτεχνίας"

Πολιτιστικό ιστολόγιο (από το 2009) και ραδιοφωνική εκπομπή με τίτλο "Να μείνουν μόνο τα τραγούδια" (από το 1998), με συνεντεύξεις, απόψεις, ιδέες και θέσεις γύρω από τη Μουσική, το Ελληνικό Τραγούδι, το Θέατρο, το Βιβλίο, τον Κινηματογράφο, τα Εικαστικά, τη Φωτογραφία, το Ραδιόφωνο, τη Θράκη.

Επιτρέπεται η χρήση και η αναδημοσίευση των άρθρων και των φωτογραφιών, με σαφή αναφορά της πηγής σε ενεργό σύνδεσμο. Υπεύθυνος - Διαχειριστής: Θεοδόσιος Π. Βαφειάδης.

Βιβλιοκριτικές γράφει και η αριστούχος απόφοιτη Ελληνικής Φιλολογίας του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης, Αθηνά Ντίνου, όπως και άλλοι φιλόλογοι.